Att sätta ett bra pris på varan eller tjänsten är något som kan vara svårt. Du har flera faktorer att tänka på: kunden, kostnaden och konkurrenterna.
Tillverkningskostnad
Det kostar att tillverka en vara och företaget behöver gå i vinst. Du behöver ta betalt för tillverkningstid, materialkostnad samt eventuell frakt – samt ha en vinstmarginal att leva av. Problemet är att vad du som företagare anser att en vara eller tjänst är värd, inte nödvändigtvis är detsamma som kunderna är villiga att betala.
Dina konkurrenter
Många kunder är villiga att betala mer för en iPhone än en Android, ifall de gillar Apple. Den förmånen gäller inte alla varor eller tjänster. För att lyckas med rätt prissättning måste du både tänka på tillverkningskostnaden och på vad dina konkurrenter tar för samma vara. Tänk också på att ha koll på hur din bransch utvecklas genom att läsa tidningar som Veckans affärer och Dagens industri.
Dina kunder
Det spelar ingen roll hur bra vara eller tjänst som du säljer, och om den rent av är värd varje krona, om kunderna tycker att det är för dyrt. Dina kunder kommer alltid att jämföra dina produkter med andra företag, vilket innebär att också du måste ha koll på konkurrenternas priser och göra en prissättning som gynnar ditt företag.