Kunden – din bästa och billigaste reklamskylt

Det spelar ingen roll vilken utbildning du har, hur smart kampanj som du gjort eller om du har vinnaren av Vasaloppet på din annons – ditt företags ord väger lätt mot en väns, en pappas eller en vanlig medelsvenssons ord. Din bästa och billigaste reklam kommer alltid från dina kunders omdöme om din produkt.

Sociala medier

Om du har en djuraffär med nöjda kunder som lägger ut bilder på det senaste hundhalsbandet som de köpt hos dig på Facebook eller Instagram, så kommer den bilden betyda mycket mer än dina blogginlägg om dina snygga hundhalsband. Människor litar mer på andra vanliga människor än på företagare (som bara vill sälja saker till dem…). Ett sätt att nyttja sociala medier är att erbjuda kunder en vara – antingen gratis eller till nedsatt pris – om de också lägger upp en bild på varan på sociala medier.

Recensioner

Det är få saker som klår recensioner: gratis marknadsföring utförd av kunderna. Vanliga människor som testat produkten och sedan skriver sin ärliga åsikt om den. Om du har en webbutik bör du se till att dina kunder också kan recensera varan. Ett sätt att få dem att verkligen logga in på sajten och skriva en kommentar är om du premierar recensioner på ett eller annat sätt, t.ex. att de får 5 procents rabatt på nästa köp om de skriver en recension. Många gånger räcker det att uppmuntra kunderna att skriva, då de flesta av oss tycker om att bli tillfrågade om vår åsikt och sedan få berätta vad vi tycker. Det absolut bästa är om du får dina kunder att göra små videorecensioner – en av de senaste trenderna.