För vissa personer är marknadsföring och försäljning detsamma som givande samtal och energiska möten, för andra ger bara orden i sig en inre kyla och klump i magen. Oavsett vilken slags personlighet som du har, behöver ditt företag en marknadsföringsplan. Du måste ställa de rätta frågorna för att få det bästa svaret.
Vem är du?
Vad vill du att dina kunder ska tänka om ditt företag? Konkretisera. Om du har en frisörsalong, måste du besluta om du vill att dina kunder ska tänka på din salong som stället med det garanterat billigaste priset, trendigaste frisyrerna eller ”Stureplan”. Många företagare svarar då ”bästa servicen” eller ”bästa produkten”, men det är bara luddigt och säger egentligen ingenting. För vissa personer är priset a och o, för andra är själva kvaliteten det viktigaste.
Vad har du får målsättning?
På samma sätt som du måste konkretisera den bild som du vill att dina kunder ska ha av dig, måste du också konkretisera din målsättning. Är din målsättning att alltid ha fullbokat, dvs billigaste priset, eller är din målsättning att de personer i området med stora följare på sina sociala konton ska välja dig. Var tydlig.
Vilken är din målgrupp?
Genom att kombinera svaren i de ovanstående frågorna får du fram din målgrupp. Försök att se en särskild person framför dig, kanske en gammal lärare som bara skulle klippa sig hos den billigaste frisören eller grannens 19-åriga dotter med ett Instagramkonto med 30 000 följare och nya stövlar varannan vecka. Fråga dig också hur du på bästa sätt kan nå just den här personen, som då får representera hela målgruppen. Tänk också på att en av grundreglerna i marknadsföring är att inte försöka säga för mycket på en gång. Om du ska sälja in dig som billigaste frisören räcker det med att du skriver ut ditt billiga pris – skippa att berätta om alla schampon som de också kan handla hos dig.
Omvärlden
För att lyckas nå dina kunder måste du vara synkad med omvärlden. Det finns en orsak till att alla affärer är ”miljövänliga” samma vecka som Friday for Future. Om det snart är jul kan du erbjuda färdiga julklappspaket med schampo och balsam. Inför ett OS kan du lansera produkter som känns sportiga. Du kan också spetsa till det: om det ska vara ett stort sportevenemang kan du erbjuda alla deltagare att få 10 % rabatt. Se till att du och ditt företag inte lever i en egen bubbla, utan är en del av omvärlden och staden där du verkar.