För att lyckas som företagare måste du inte bara fokusera framåt, utan också analysera det som varit. Även om ditt företag går med vinst bör du göra regelbundna uppföljningar på din marknadsföringsplan
Marknadsföringsplan
Det spelar ingen roll om du ska driva en ingenjörsbyrå, starta ett hotell eller en klädbutik: alla företag behöver en tydlig, nedskriven, strukturerad och konkretiserad marknadsföringsplan. Om du inte tycker om marknadsföring, är osäker på hur du ska göra eller helt enkelt inte får kunder, bör du anlita en konsult. Det är enkelt att hitta en marknadsföringskonsult på nätet, utifrån din budget. Om du däremot känner dig trygg med försäljning, gått kurser eller läst några böcker måste du börja med att upprätta en strategi för att få kunder. Det är också många företagare som har genomtänkta marknadsföringsplaner som de också arbetar efter – men aldrig gör någon uppföljning på. Låt säga att du varje månad spenderar 2000 kronor på annonser i lokaltidningen och 500 kronor på olika lokala influencers. och ditt företag får fler kunder och går runt – visst har du lyckats då? Ja, men inte nödvändigt maximerat din marknadsföring. Om du frågar varje kund hur de hört talas om dig eller varför de kommit till just din butik, och det visar sig att så gott som alla nämner någon av influencerna på sociala medier, så betyder det att du kastar 2000 kronor i sjön varje månad. Eller så visar det sig att inga av dina kunder verkar bry sig om de influencers som du använder.
Om det inte fungerar
Om din marknadsföringsplan inte verkar fungera eller om det känns som om företaget står stilla, behöver du antingen ta hjälp eller upprätta en ny plan. Kom ihåg att du INTE ska försöka göra om den gamla planen, utan skapa en hel ny plan, men med den gamla planens resultat som grund. En orsak till att många misslyckas med marknadsföring är att de vill allt och gärna också för mycket: de vill vara den bästa frisörsalongen med de bästa priserna till alla möjliga stilar – det är dömt att misslyckas på förhand. Det första som du behöver göra är att konkretisera vad du har: de billigaste sakerna, senaste trenden eller största förpackningarna. För det andra behöver du konkretisera din målgrupp: småbarnsfamiljer, trendigaste 20-åringarna eller de som helst inte vill betala alls. Fråga dig sedan hur du ska nå just den gruppen med dina produkter.