Att starta eget företag är både spännande och lite nervöst. Det är många som både gjort det och lyckats, och bästa sättet är att gå i deras fotspår. Vad ska du tänka på när du startar eget företag?
Affärsplan
Det första som du behöver göra när du startar eget företag är att upprätta en mindre affärsplan. Skippa de små detaljerna, fokusera istället på helheten. Det viktigaste är att ha en plan för hur företaget ska bära sig ekonomiskt och inom en (realistisk) tidsplan. Du bör också ha gjort en grundlig marknadsundersökning för att vara säker på att din produkt eller tjänst är efterfrågad.
Det juridiska
Vilken företagsform ska du ditt företag ha? Enskild firma eller aktiebolag? Den stora skillnaden mellan enskild firma och aktiebolag är att i en enskild firma bär du det ekonomiska och juridiska ansvaret – och kan således också gå i personlig konkurs. Aktiebolag innebär mer arbete och kräver en insats på antingen 50 000 eller 100 000 kr. De flesta företagare har enskild firma, men du bör både samtala med rådgivare och andra företagare och be om råd.
Du behöver också ett företagsnamn. När du kommit på ett passande företagsnamn ska du ansöka om det på Bolagsverkets:https://bolagsverket.se hemsida. Det kostar att ansöka om företagsnamn, men är samtidigt ett billigt skydd för att ingen annan ska kunna dra nytta av ditt företag.
Marknadsföring
För att lyckas som företagare behöver du kunder och vanligaste vägen går genom marknadsföring. Det första som du behöver göra, samtidigt som du kommit på ett företagsnamn, är att köpa namnet som domänadress. Du ska ha en .se eller .com adress, som Aftonbladet.se, annars tas du inte för att vara ett seriöst företag. Antingen studerar du andra företags hemsidor och skapar din egen sida – vilket kan var detsamma som snålhet som bedrar vishet… Eller så anlitar du en webbdesigner som skapar en bra och säljande hemsida åt dig. Det viktigaste är namn, vad du säljer – stor bild – och öppettider.
Du bör också ha en blogg på sajten. En blogg är ett bra marknadsföringsverktyg där du både kan lansera nya produkter, ge goda råd och informera om särskilda event i företaget. I början kommer inte många att läsa din blogg, men fortsätt att skriva ändå. När du väl börjar få kunder kommer din affär att verka mer ”riktig” om de kan se att du har skrivit en gång i veckan under ett halvt år, än om det bara är tre blogginlägg och sedan tyst. Glöm inte heller bort sociala medier. Ett tips är att faktiskt anlita en sociala medier-konsult. Utan marknadsföring kommer inte företaget att gå runt, vilket gör att det är bättre att satsa redan från början. Du kan samtidigt passa på att lära dig av konsulten så att du efter ett tag kan sköta dina sociala medier själv.